8 |12 |2010 08:22
«Αραβική ασπίδα»;
Στο κρατίδιο του Κατάρ βρήκε προς το παρόν την "ασπίδα" που έψαχνε η μεγαλύτερη γερμανική κατασκευαστική εταιρεία, σύμβολο για τη χώρα, Hochtief για να αμυνθεί απέναντι στις επιθετικές διαθέσεις του ισπανικού επενδυτικού ομίλου ACS που επιθυμούσε να διευρύνει τη συμμετοχή του στο γερμανικό γκρουπ, στο οποίο κατέχει ποσοστό σχεδόν 30%. Ωστόσο, μένει να φανεί αν αυτή η "γραμμή άμυνας" είναι σε θέση να "κρατήσει" την Ισπανική "επίθεση", αν η ACS επανέλθει δριμύτερη ή αλλάξει τα σχέδιά της.
Το εμιράτο του Κατάρ λοιπόν επενέβη, όχι ακριβώς ξαφνικά ως… "ο από μηχανής Θεός", αλλά προφανώς κατόπιν συνεννόησης σε υψηλότατο πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, και προσέφερε τις απαραίτητες ενέσεις ρευστού, εν προκειμένω της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ, βάζοντας για την ώρα φρένο στα επεκτατικά σχέδια των Ισπανών. Με ποιον τρόπο; Μέσω της έκδοσης νέων μετοχών, οι οποίες αντιστοιχούν περίπου στο 10% του μετοχικού της κεφαλαίου, την πώληση του 9,1% στην Qatar Holdings έναντι 57,114 ευρώ ανά μετοχή, ενώ οι νυν μέτοχοι αποκλείστηκαν από τη συγκεκριμένη έκδοση. Εξέλιξη που προσφέρει "ανάσες" και ανακούφιση στην γερμανική πολιτική ηγεσία που φοβόταν την ολοκληρωτική εξαγορά της Hochtief από τον ισπανικό όμιλο ACS.
Μάλιστα, πέρα του ότι μέσω αυτής της επένδυσης από την Qatar Holding η Hochtief προσδοκά να τονώσει την οικονομική της ισχύ αλλά και την ανάπτυξή της, άφησε ανοιχτό το παράθυρο η συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών να μην σταματήσει μόνο στην εξαγορά του εν λόγω μεριδίου αλλά οι δύο πλευρές από κοινού να αναζητήσουν νέους τομείς για στρατηγική συνεργασία. Πάντως, όπως λέγεται και στα ξένα δημοσιογραφικά πρακτορεία, ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη διαδραμάτισε παλιότερη συνάντηση που είχαν η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ και ο πρωθυπουργός του Κατάρ Χαμάντ μπιν Χασέμ μπιν Τζαμπέρ αλ-Τάνι, όπου και "κλείστηκε" η συμφωνία.
Μια συμφωνία που για την ώρα έριξε τους τόνους των… διαμαρτυριών που είχαν ξεσπάσει κατά της κ. Μέρκελ από τον εγχώριο επιχειρηματικό παράγοντα που έβλεπε μια γερμανική εταιρεία να κινδυνεύει να αλλάξει χέρια αλλά και από την αντιπολίτευση που είχε σπεύσει να στηρίξει την διοίκηση της εταιρείας στον αγώνα της ενάντια στους Ισπανούς.
Δεν είναι άλλωστε η πρώτη επένδυση που επιχειρεί το Κατάρ στη Γερμανία μια και το fund του Εμιράτου κατέχει μερίδιο 17% στη Volkswagen με την καγκελάριο να καλωσορίζει τα επενδυτικά κεφάλαια του Κατάρ στη Γερμανία.
Για την ώρα τουλάχιστον, η συμφωνία αυτή βάζει ανάχωμα, ή έστω περιπλέκει την προσπάθεια της ισπανικής κατασκευαστικής ACS, που είναι η μεγαλύτερη μέτοχος της Hochtief (με μερίδιο που αγγίζει το 30%) να απορροφήσει τη γερμανική εταιρεία αντί 2,7 δισ. ευρώ, δίχως η τελευταία να το επιθυμεί, υποστηρίζοντας ότι η κίνηση αυτή δεν προσθέτει αξία στα χαρτοφυλάκια των μετόχων της. Υπενθυμίζεται ότι η ACS ελέγχεται από τον Ισπανό επιχειρηματία Φλορεντίνο Πέρες, που είναι πρόεδρος της Ρεάλ Μαδρίτης. Βέβαια, αν τελικά η Hochtief αποφύγει την εξαγορά της ή όχι, είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον. Προς το παρόν πάντως, μια εταιρεία-σύμβολο για την οικονομία της Γερμανίας γλύτωσε την άμεση… "απο-γερμανοποίησή" της.
Ωστόσο, μένει να φανεί αν ο κορυφαίος Ισπανικός κατασκευαστικός όμιλος επανέλθει επιχειρώντας να αυξήσει το ποσοστό του μέσα από το ταμπλό.
Θυμίζουμε ότι τόσο η Hochtief όσο και η ACS έχουν παρουσία στην ελληνική αγορά. Η πρώτη έχει κατασκευάσει αλλά και είναι εκ των διαχειριστών του αεροδρομίου "Ελ. Βενιζέλος", επιχειρηματικοί βραχίονές της έχουν ποσοστά σε οδικά έργα παραχώρησης (π.χ. Κόρινθος-Πάτρα, Μαλιακος-Κλειδί), η δε ACS μέσω της συνεργασίας της με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει μερίδια σε ανάλογα έργα (Ιόνια Οδός κ.λπ.), ενώ αναμένεται να διεκδικήσουν και άλλα projects.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id= ... 108&lang=1