neoforum.gr



Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες




Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: Θεμελιώδεις αλλαγές στους ελέγχους των επιχειρήσεων
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Δευτ Οκτ 19, 2009 7:33 am 
Χωρίς σύνδεση
Άβαταρ μέλους

Εγγραφή: Πέμ Μαρ 26, 2009 12:31 am
Δημοσιεύσεις: 3654
Θεμελιώδεις αλλαγές στους ελέγχους των επιχειρήσεων

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 19 Οκτωβρίου 2009 07:00

Ριζικές αλλαγές στο καθεστώς των ελέγχων ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, με στόχο τη δημιουργία ενός αντικειμενικότερου και αποτελεσματικότερου συστήματος.

Η πόλιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει ήδη δώσει εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες όπως υποβάλουν προτάσεις για «ανατροπή» του σημερινού τρόπου διενέργειας των ελέγχων, με απώτερο σκοπό τη σύνταξη ενός νέου Κώδικα Φορολογικών Υποχρεώσεων - Ελέγχου και Κυρώσεων.

Επιδίωξη είναι όπως στον Κώδικα ουσιαστικά αυτό να καταγραφούν σε ενιαίο κείμενο ο τρόπος επιλογής των υποθέσεων, η διαδικασία διενέργειας προληπτικού, προσωρινού και τακτικού φορολογικού ελέγχου, οι προβλεπόμενες κυρώσεις για τις παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας που θα διαπιστώνονται, η διαδικασία προσδιορισμού των αποτελεσμάτων, η διαδικασία κοινοποίησης των φύλλων ελέγχου ή και των λοιπών καταλογιστικών πράξεων και η διαδικασία βεβαίωσης φόρων και προστίμων.

Στενοί συνεργάτες του υπουργού, Γ. Παπακωνσταντίνου, υπογραμμίζουν ότι «επιτέλους θα πρέπει να υπάρξει ένα νομοθέτημα το οποίο να είναι Οδηγός για τους ελέγχους, προκειμένου τόσο οι υπηρεσίες όσο και οι φορολογούμενοι να γνωρίζουν εκ των προτέρων τους κανόνες του παιχνιδιού».

Στο πλαίσιο, πάντως, αυτό και των αλλαγών που σχεδιάζονται, με στόχο τον απεγκλωβισμό υπηρεσιών και επιχειρήσεων από τις αγκυλώσεις ετών, τα στελέχη του υπουργείου έχουν προτείνει ήδη στην πολιτική ηγεσία να καταργηθεί το Π.Δ. 186/1992 περί Κ.Β.Σ., ο οποίος περιέχει περιττές αναχρονιστικές διατάξεις, με ενσωμάτωση των απαραίτητων διαδικασιών που αφορούν την τήρηση βιβλίων, την έκδοση στοιχείων, το κύρος των βιβλίων και στοιχείων και την υποβολή στοιχείων προς διασταύρωση, αφού πρώτα προσαρμοσθούν στα δεδομένα της εποχής και στο νέο Κώδικα Φορολογικών Υποχρεώσεων.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι περισσότερες εισηγήσεις συγκλίνουν όπως το νέο σύστημα είναι ανάλογο με αυτό του point system, το οποίο προέβλεπε ότι για κάθε παράβαση θα καταλογίζεται ένας συγκεκριμένος αριθμός μορίων στον παραβάτη.

Αυτό που θα επιδιώξει σε κάθε περίπτωση το οικονομικό επιτελείο πάντως, ανεξάρτητα από το σύστημα που θα υιοθετηθεί, θα είναι η επιλογή των προς έλεγχο επιχειρήσεων να γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, να μειωθούν οι αντιδικίες ανάμεσα στις επιχειρήσεις και στη διοίκηση, αλλά παράλληλα να μειωθούν τα πρόστιμα για επουσιώδεις παραβάσεις ή παραλείψεις και από την άλλη πλευρά να γίνουν ακόμη πιο αυστηρά για σοβαρές υποθέσεις.

Ωστόσο εάν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομιών επαναφέρει το point system, ή κάποιο παρόμοιο σύστημα, δεν θα προβλέπονται πλέον πρόστιμα κάθε φορά που θα συλλαμβάνεται μια επιχείρηση ή ένας ελεύθερος επαγγελματίας να υποπίπτει σε κάποια φορολογική παράβαση.

Αυτό ειδικά το μέτρο κρίνεται πολύ θετικό από τους παράγοντες της αγοράς, την τρέχουσα μάλιστα περίοδο κατά την οποία η πραγματική οικονομία εξακολουθεί να βρίσκεται στη δίνη της ύφεσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το point system προέβλεπε ότι για κάθε παράπτωμα οι παραβάτες χρεώνονται με βαθμούς ποινής έτσι ώστε ύστερα από συγκεκριμένο αριθμό παραβάσεων και ανάλογα με τη σοβαρότητά τους, να επιβάλλονται στις επιχειρήσεις και στους ελεύθερους επαγγελματίες οι προβλεπόμενες από το νόμο κυρώσεις.

Κυρώσεις που ποικίλλουν καθώς εξαρτώνται από τα μόρια ελέγχου που θα έχουν συγκεντρώσει οι παραβάτες και τους αντίστοιχους συντελεστές αποτελεσμάτων με τους οποίους θα πολλαπλασιάζονται για να προσδιοριστεί το ύψος της φορολογητέας ύλης που δεν έχει δηλωθεί. Οι συντελεστές των αποτελεσμάτων εφαρμόζονται μετά την προσθήκη του ποσού της φορολογητέας ύλης που αποδεδειγμένα έχει διαφύγει της φορολογίας και μόνο μετά την οριστικοποίηση των παραβάσεων.

Όσον αφορά ειδικότερα στις παραβάσεις του τακτικού ελέγχου επιδρούν αυξητικά επί των εσόδων αφού διαμορφωθεί η βάση υπολογισμού με την προσθήκη φορολογητέας ύλης που αποδεδειγμένα έχει διαφύγει της φορολογίας. Ο έλεγχος, εξάλλου, ενεργείται κατά προτεραιότητα και στις περιπτώσεις όταν υπάρχουν ουσιαστικές παραβάσεις του Κ.Β.Σ. για φοροδιαφυγή, όταν δεν υποβληθούν δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ ή άλλων φορολογικών αντικειμένων, όταν επί επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών που δεν διαθέτουν αξιόλογα αποθέματα ή επί ελευθέρων επαγγελματιών δηλώθηκαν μεγάλα ποσά δαπανών ή τα καθαρά κέρδη προσδιορίστηκαν με την εφαρμογή συντελεστή και όχι με λογιστικό τρόπο.

Ωστόσο πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι για σοβαρές φορολογικές παραβάσεις, όπως π.χ. τα πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία, τα πρόστιμα όχι μόνο δεν πρόκειται να καταργηθούν αλλά θα είναι ακόμη πιο «τσουχτερά».

Η επιλογή του δείγματος

Από την άλλη πλευρά όσον αφορά στο πλαίσιο που θα θεσμοθετηθεί για τον τρόπο επιλογής των επιχειρήσεων που πρόκειται να ελεγχθούν αυτό θα προβλέπει αντικειμενικά κριτήρια, ενώ για το λόγο αυτό θα πρέπει και να καταρτιστεί ειδικός πίνακας με τις βασικές φορολογικές παραβάσεις οι οποίες θα προσανατολίζουν τη διαδικασία επιλογής των επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών που θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα βάσει του οικονομικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν.

Εκλογίκευση ποινών

Ανάλογα με το σύστημα ελέγχου που θα υιοθετηθεί από το οικονομικό επιτελείο, οι υπηρεσιακοί παράγοντες προτείνουν αλλαγές και στις ποινές και προσαυξήσεις που θα επιβάλλονται, προκειμένου να εκλογικευτούν και κυρίως να καθίσταται δυνατή η είσπραξή τους.

Έτσι εισηγούνται να μειωθεί ο χρόνος παραγραφής στα τρία έτη με εξαίρεση τις περιπτώσεις μη υποβολής δηλώσεων οπότε η παραγραφή να επέρχεται ύστερα από επτά έτη.

Παράλληλα θεωρούν ότι θα πρέπει να εκλογικευτούν οι προσαυξήσεις που επιβάλλονται ως ακολούθως:

α) εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης: 0,5% ανά μήνα με ανώτατο όριο το 20%.

β) ανακριβής δήλωση: 1% ανά μήνα με ανώτατο όριο το 40%.

γ) μη υποβολή δήλωσης: 1,5% ανά μήνα με ανώτατο όριο το 100%.

Επίσης επί εξωλογιστικού προσδιορισμού των αποτελεσμάτων στις περιπτώσεις ανακρίβειας η προσαύξηση του Μ.Σ.Κ.Κ. να γίνει :

α) 30% στις περιπτώσεις έκδοσης πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων, λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων ως προς την ποσότητα ή την αξία, νόθευσης φορολογικών στοιχείων και μη διαφύλαξης ή μη επίδειξης στον τακτικό φορολογικό έλεγχο των βιβλίων και στοιχείων.

β) 15% σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις ανακρίβειας.

Ο διοικητικός μηχανισμός

Φυσικά ένα νέο πλαίσιο ελέγχων προϋποθέτει και ένα νέο ανεξάρτητο μηχανισμό, υποστηρίζουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στην εφαρμογή των νέων συστημάτων και να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότερη λειτουργία τους.

Για το λόγο αυτόν, άλλωστε, προτείνουν στην ηγεσία του υπουργείου να προχωρήσει στη σταδιακή κατάργηση των ελεγκτικών υπηρεσιών, όπως υφίστανται με τη σημερινή τους μορφή, δηλαδή τα Διαπεριφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα και τα Περιφερειακά, όλες οι υποδιευθύνσεις και τα τμήματα ελέγχου των Δ.Ο.Υ καθώς και η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων, προκειμένου στη θέση τους να συγκροτηθεί ένα νέο Σώμα Φορολογικών Ελεγκτών.

Το σώμα μάλιστα αυτό θα έχει έδρα την Αθήνα, ενώ θα υπάρχει και πλήρως στελεχωμένη διεύθυνση σε κάθε πρωτεύουσα Νομού. Στο σώμα αυτό θα προΐσταται ειδικός γραμματέας, που δεν θα είναι πολιτικό πρόσωπο αλλά τεχνοκράτης, πρόσωπο κοινής αποδοχής, το οποίο θα επιλέγεται από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής με αυξημένη πλειοψηφία και θα αναφέρεται απευθείας στους αρμόδιους για τα έσοδα υπουργό και υφυπουργό.

Τα κυριότερα σημεία

Το νέο νομοθέτημα που μελετά το υπ. Οικονομικών θα καθορίζει σε ένα ενιαίο κείμενο:

* τον τρόπο επιλογής των υποθέσεων,

* τις διαδικασίες διενέργειας προληπτικού, προσωρινού και τακτικού φορολογικού ελέγχου,

* τις προβλεπόμενες κυρώσεις για τις παραβάσεις που θα διαπιστώνονται,

* τη διαδικασία προσδιορισμού των αποτελεσμάτων,

* τη διαδικασία κοινοποίησης των φύλλων ελέγχου ή και των λοιπών καταλογιστικών πράξεων,

* τη διαδικασία βεβαίωσης φόρων και προστίμων.

Οι εισηγήσεις

* Να καταργηθεί το Προεδρικό Διάταγμα περί ΚΒΣ που περιέχει περιττές αναχρονιστικές διατάξεις.

* Το νέο σύστημα να είναι ανάλογο με αυτό του point system: για κάθε παράβαση θα καταλογίζεται ένας συγκεκριμένος αριθμός μορίων στον παραβάτη.

* Η επιλογή των προς έλεγχο επιχειρήσεων να γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, ώστε να μειωθούν οι αντιδικίες ανάμεσα στις επιχειρήσεις και στη διοίκηση.

* Να μειωθούν τα πρόστιμα για επουσιώδεις παραβάσεις ή παραλείψεις.

* Για σοβαρές φορολογικές παραβάσεις, όπως τα πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία, τα πρόστιμα θα είναι ακόμη πιο «τσουχτερά».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ

http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1729898

_________________
Oι απόψεις μου και οι γνώμες μου δεν αποτελούν προτροπές ή συστάσεις για αγορά , πώληση ή διακράτηση μετοχών, ομολόγων, παραγώγων και νομισμάτων.


Κορυφή
 Προφίλ  
 

Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 31 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Ελληνική μετάφραση από το phpbb2.gr