19/10/2009
Οκτώ οι διεκδικητές του έργου για τις «Εξυπνες Κάρτες Υγείας» που προκήρυξε η ΗΔΙΚΑ. Στα 4 εκατ. ευρώ η αξία της πρώτης φάσης του έργου. Παρά την παρουσία πολλών διεκδικητών δημιουργούνται αμφιβολίες για το μέλλον πολλών έργων που δεν αποτελούν λειτουργικό μέρος μίας στρατηγικής υπηρεσιών προς τους πολίτες και περιστολής δαπανών, ενώ δεν προσθέτουν υπεραξία και τεχνογνωσία.
Συνωστισμός υποψηφίων διεκδικητών σημειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην κατάθεση προσφορών σε διαγωνισμό της εταιρείας "Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης" (ΗΔΙΚΑ) του υπουργείου Ασφάλισης αξίας περίπου 4 εκατ. ευρώ για την προμήθεια «έξυπνων καρτών υγείας». Πέρα από ορισμένες «απρόσμενες» συμμετοχές, όπως χαρακτηρίστηκαν από κύκλους της αγοράς, ο διαγωνισμός αυτός αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό και επιφυλάξεις για τον χρόνο και τον τρόπο με τον οποίο προκηρύχθηκε. Η ΗΔΙΚΑ παρέλαβε τις προσφορές των οκτώ διεκδικητών, σε μία χρονική περίοδο που από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα, η λειτουργία της δεν έχει τύχει της αποδοχής και αμφισβητείται τόσο από κορυφαία κυβερνητικά στελέχη όσο και από την αγορά πληροφορικής.
Οι εταιρείες και τα σχήματα που κατέθεσαν προσφορές ήταν αλφαβητικά:
Altec - Datamed - OTS
Byte - Profile
Newsphone
Q&R - PC Systems
SingularLogic
Space Ελλάς – OTE
Toppan – Germalto
Unisystems - Intracom
Η αγορά πληροφορικής έχει διατυπώσει, μέσω του ΣΕΠΕ, τις αντίθετες θέσεις της όσον αφορά τον σκοπό και τον τρόπο λειτουργίας της ως Α.Ε, καθώς σύμφωνα με το ιδρυτικό καταστατικό της η ΗΔΙΚΑ, έχει την δυνατότητα να υλοποιεί και έργα πληροφορικής, όπως οι επιχειρήσεις στις οποίες μπορεί και να απευθύνεται ζητώντας την διενέργεια διαγωνισμών για υλοποίηση έργων και την αξιοποίηση τεχνογνωσίας στα Ασφαλιστικά ταμεία, όπως στην περίπτωση των «health smart cards». Στο ιδρυτικό καταστατικό της αναφέρεται σαφώς ότι σκοπός της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. είναι η «μελέτη, ανάπτυξη, λειτουργία, εκμετάλλευση, διοίκηση, διαχείριση και συντήρηση τμημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών, εξοπλισμού, λογισμικού και υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης», που προφανώς και την φέρνει σε ευθεία αντίθεση με τις εταιρείες πληροφορικής.
Μάλιστα ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Πακακωνσταντίνου σε παλαιότερη τοποθέτησή του στη Βουλή, όταν είχε αναφερθεί για την ίδρυση της ΗΔΙΚΑ, είχε πει χαρακτηριστικά ότι:
«Η Η.ΔΙ.ΚΑ. Α.Ε. μπορεί να είναι υποψήφιος ανάδοχος σε ένα διαγωνισμό, τον οποίο θα προκηρύξει ένας δημόσιος φορέας, και να είναι έτσι ανταγωνίστρια οποιασδήποτε ιδιωτικής εταιρείας πληροφορικής, η οποία θα κάνει ακριβώς το ίδιο πράγμα. Έτσι είναι διατυπωμένοι οι σκοποί αυτής της εταιρείας, αυτή η δυνατότητα της δίνεται να κάνει και εδώ υπάρχει σαφέστατο πρόβλημα. Γιατί ο νόμος δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας μίας ανώνυμης εταιρείας, το μετοχικό κεφάλαιο της οποίας καλύπτει εξ ολοκλήρου το δημόσιο, και η οποία μπορεί να ανταγωνίζεται ιδιωτικές εταιρείες. Και μάλιστα αυτή η εταιρεία θα έχει και επιδοτήσεις και συγχρηματοδότηση από έργα που θα έρχονται από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, από το ΕΣΠΑ. Αυτό αποτελεί στρέβλωση του ανταγωνισμού και έχει πρόβλημα συμβατότητας με το Κοινοτικό Δίκαιο».
Υπάρχει σαφώς θέμα νέας οριοθέτησης των δραστηριοτήτων της ΗΔΙΚΑ, τουλάχιστον από εδώ και πέρα, καθώς το έργο των «έξυπνων καρτών υγείας» δεν φαίνεται σαφώς ότι έχει ενταχθεί στρατηγικά στο Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ ήδη καταγράφεται δυσφορία σε κυβερνητικούς γι ατην χρονική συγκυρία στην οποία βγήκε ο διαγωνισμός. Με τις σημερινές συνθήκες που επικρατούν στα έργα πληροφρικής στην Υγεία και στα Ασφαλιστικά Ταμεία οι "έξυπνες κάρτες" δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετήσουν λειτουργικά κανένα έργο πληροφορικής κοινωνικών υπηρεσιών προς τον πολίτη, ούτε καν ενδοϋπηρεσιακά. Η απλή προμήθεια «έξυπνων» καρτών υγείας δεν εξυπηρετεί σήμερα κανένα ΟΠΣ, ούτε σε Ασφαλιστικό Ταμείο ούτε και σε καμία ΔΥΠΕ της χώρας, καθώς εκκρεμούν οι παραλαβές σημαντικών έργων πληροφορικής, για τα οποία έχει ευθύνη η «ΚτΠ» Α.Ε.
Ο ΣΕΠΕ είχε εντοπίσει παλαιότερα τα σημεία στα οποία θα υπήρχαν τριβές στις σχέσεις των εταιρειών με την ΗΔΙΚΑ. Σήμερα ο χώρος των Ασφαλιστικών Ταμείων και των Νοσοκομείων έχει μπει απαραίτητα στο μικροσκόπιο των περικοπών λειτουργικού κόστους και του ορθολογισμού των δαπανών. Κάθε δημόσιο έργο πληροφορικής, όπως και η προμήθεια «έξυπνων» καρτών που δεν φαίνεται ότι σήμερα έχει σαφές και προσδιορισμένο αντικείμενο και άμεση αξιοποίηση προς όφελος των ασφαλισμένων, πρέπει να δικαιολογεί την άμεση απόσβεση των δαπανών που θα γίνουν και όχι να εξυπηρετεί θεωρητικές και μακράν μελλοντικές ανάγκες.
Αν δε αυτές οι προμήθειες, γιατί τελικά περί προμηθειών πρόκειται και όχι για ολοκληρωμένα έργα με υπηρεσίες προς τους πολίτες και την Δημόσια Διοίκηση, δεν δικαιολογούνται ειδικά αυτήν την περίοδο που οι χρηματικοί πόροι είναι ελάχιστοι, τότε η απόφαση της Κυβέρνησης για το μέλλον αυτών των διαγωνισμών δεν μπορεί παρά να είναι μόνο μία και αυτονόητη.
Την περιμένουμε
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΛΑΒΑΖΗΣ
http://www.ictplus.gr/default.asp?pid=3 ... &ct=0&la=1