Ναυμαχία" Baltic Exchange - LME
Δύο από τους αρχαιότερους οικονομικούς θεσμούς του City του Λονδίνου, βρίσκονται «στα μαχαίρια» όσον αφορά το μέλλον της, αξίας 155 δισ. δολαρίων, αγορά παραγώγων ναυλαγοράς.
Το London Metal Exchange διεξήγαγε προκαταρκτικές συνομιλίες με παράγοντες της αγοράς παραγώγων ναυλαγοράς (freight derivatives) σε μια προσπάθεια να προσελκύσει τις επιχειρήσεις του στην πλατφόρμα συναλλαγών του LME.
Ισχυρίζεται ότι αποτελεί «τον φυσικό χώρο» για τις προθεσμιακές συμφωνίες ναυλαγοράς (forward freight agreements -FFA) -τα συμβόλαια που δίνουν την δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να προφυλαχθούν από κινδύνους που σχετίζονται με την θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτα- αφού πρώτα έκανε «διερευνητικές συνομιλίες» με κορυφαίους traders παραγώγων ναυλαγοράς, στο πλαίσιο της προσπάθειας να προσελκύσει τις επιχειρήσεις τους στην πλατφόρμα συναλλαγών του LME.
Όμως οι κινήσεις του LME έλαβαν μια «παγωμένη» αντίδραση από το Baltic Exchange, τον οργανισμό που προσφέρει τους δείκτες αναφοράς για την αποτίμηση και εκκαθάριση των FFA.
«Δεν συνομιλούμε με το London Metal Exchange όσον αφορά την πιθανότητα συναλλαγών στις οθόνες (screen trading) για την αγορά FFA, αν και αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό έχει συζητηθεί με ορισμένα από τα μέλη μας, δήλωσε ο Jeremy Penn, διευθύνων σύμβουλος του Baltic Exchange. «Δεν πρόκειται να υποστηρίξουμε αλλαγές στην αγορά, που θα μπορούσαν να απειλήσουν την υπάρχουσα και ενίοτε εύθραυστη ρευστότητα στα FFA.»
Πάνω από 2,1 τόνοι ξηρού φορτίου σε συμβόλαια FFA αξίας 155 δισ. δολ. διαπραγματεύθηκαν το 2008, αλλά εκτιμάται ότι οι όγκοι έχουν έχουν μειωθεί στο ήμισυ φέτος, εξαιτίας της κρίσης. Τα FFA είναι προϊόντα over-the-counter και διαπραγματεύονται σε βάση principal-to-principal basis και όχι σε κάποιο χρηματιστήριο.
Το LME εκτιμάται ότι έχει «γοητευτεί» από την ταχεία αύξηση στους όγκους συναλλαγών FFA, ειδικά στην αγορά ξηρού φορτίου, στα τελευταία επτά χρόνια και από το γεγονός ότι κάποια μέλη του (εταιρίες όπως η Glencore, η BHP Billiton και η Cargill) συμμετέχουν στην αγορά ναύλων ναυτιλίας.
Τον περασμένο Νοέμβριο, το Baltic Exchange εγκατέλειψε –λίγους μήνες πριν την εφαρμογή- το δικό της σχέδιο αναδιοργάνωσης της αγοράς ιδρύοντας μια κεντρική οθόνη συναλλαγών παραγώγων ναύλων. Η αναβολή οφειλόταν στην έντονη αντίδραση των ναυλομεσιτών, που φοβήθηκαν ότι θα χάσουν πελάτες και προμήθειες με την νέα αγορά.
Με το ισχύον σύστημα, δεν δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντας να δουν όλες τις τιμές των συμβολαίων που διατίθενται. Το Freight Market Information Users Group, έχει δηλώσει ότι θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει κεντρική οθόνη διαπραγμάτευσης. Πιστεύεται ότι θα προσέλκυε νέους παράγοντες στην αγορά, όπως τα hedge funds, που απαιτούν λεπτομερή και άμεση αποτίμηση.
Το LME και το Baltic Exchange ελέγχονται και τα δύο από τα μέλη τους κι έχουν το καθένα πολύ ιδιαίτερη ιστορία.
Το Baltic Exchange έχει τις ρίζες του στο 1744 και τους οίκους καφέ Virginia και Baltick στην Threadneedle Street, όπου συναντιούνταν οι traders για να κλείσουν συμφωνίες μεταφορών εμπορευμάτων με πλοία.
Το LME ιδρύθηκε το 18778 αλλά οι ρίζες του βρίσκονται στην έναρξη λειτουργίας του Βασιλικού Χρηματιστηρίου το 1571 επι της βασιλείας της Ελισάβετ Α΄.
ΠΗΓΗ: FT.com
_________________ Φύση και Θέση ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ.
ΙΣΧΥΣ ΕΝ ΤΗ ΕΝΩΣEI
|