Δημοσιεύθηκε: 22 Αυγούστου 2014 - 07:53
Τράπεζες: Ερχεται η ρύθμιση για το tax credit
Ως τις αρχές Σεπτεμβρίου η νομοθετική ρύθμιση. Τι προβλέπει το προσχέδιο. Η αντιστοιχία με ρυθμίσεις άλλων χωρών του Νότου και η πρόταση για «conversion rights». Πώς ενισχύεται η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών χωρίς επίπτωση στο χρέος.
Τράπεζες: Ερχεται η ρύθμιση για το tax credit
Σύντομα πρόκειται να κατατεθεί από την κυβέρνηση νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις τράπεζες να μετατρέπουν τον αναβαλλόμενο φόρο σε φορολογική απαίτηση (tax credit), εξασφαλίζοντας έτσι κεφαλαιακό μαξιλάρι έως 3,3 δισ. ευρώ πριν από την ολοκλήρωση της άσκησης προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων.
Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η νομοθετική ρύθμιση να ψηφισθεί ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, ώστε η αλλαγή της νομοθεσίας να συνυπολογισθεί στην άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, κάτι που αποτελεί και αίτημα της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη στα χέρια του προσχέδιο της ρύθμισης, το οποίο εκπόνησε ελεγκτική εταιρεία με διεθνή εμπειρία σε τέτοια θέματα, και έχει προβεί σε σειρά παρατηρήσεων.
Το προσχέδιο κινείται στην πεπατημένη αντίστοιχων ρυθμίσεων που έχουν εισαγάγει οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία) και επιδιώκει να ενισχύσει κεφαλαιακά τις τράπεζες, χωρίς την ίδια στιγμή να αυξηθεί το χρέος της χώρας. Τη σχετική πρόθεση είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr, παρουσιάζοντας τις προτάσεις ξένων επενδυτών προς την κυβέρνηση για αντιγραφή του πορτογαλικού μοντέλου.
Η μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου σε απαίτηση έχει μεγάλη σημασία καθώς οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, λόγω των τεράστιων ζημιών από το PSI+, έχουν αναγνωρίσει λογιστικά αναβαλλόμενο φόρο, αθροιστικού ύψους 11 δισ. ευρώ.
Με βάση τις λογιστικές καταστάσεις του α' τριμήνου, η Eurobank έχει αναγνωρίσει αναβαλλόμενο φόρο ύψους 3 δισ., η Alpha και η Πειραιώς από 2,8 δισ. έκαστη και η Εθνική 2,4 δισ. Η τελευταία έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει λογιστικά επιπλέον 1,8 δισ. και από τη μέχρι τώρα τακτική της έχει φανεί ότι θα το κάνει σταδιακά στο μέλλον.
Αν η κυβέρνηση ακολουθήσει τo πορτογαλικό μοντέλο, οι τράπεζες δεν θα χρειασθεί να (απο)μειώνουν κατά 10% ετησίως τον αναβαλλόμενο φόρο που αναγνωρίζει η ΕΚΤ. Αυτό σημαίνει ότι τα 11 δισ. ευρώ θα αναγνωριστούν από τώρα ως εποπτικά κεφάλαια και ο δείκτης Core Tier I θα είναι ισοδύναμος με αυτόν που θα ισχύει με την πλήρη εφαρμογή της Βασιλείας ΙΙΙ.
Mε τα υφιστάμενα δεδομένα η ΕΚΤ αναγνωρίζει ως εποπτικά κεφάλαια στο stress test τα 7,7 δισ. από τα 11 δισ. του αναβαλλόμενου λόγω της μείωσης του ποσού κατά 10% ετησίως την τριετία 2014-16. Αν ο αναβαλλόμενος φόρος μετατραπεί σε απαίτηση αλά πορτογαλικά, θα προσμετρήσει στα εποπτικά κεφάλαια και τα 11 δισ. ευρώ.
Τι έκαναν οι Πορτογάλοι
Το νέο θεσμικό πλαίσιο που ψήφισε η Πορτογαλία για τον αναβαλλόμενο φόρο, με τη συναίνεση της ΕΚΤ, προβλέπει τα εξής:
Aν οι τράπεζες που έχουν φορολογική απαίτηση κλείνουν οικονομική χρήση με ζημίες σε επίπεδο προ φόρων και επομένως δεν μπορούν να συμψηφίσουν αναβαλλόμενο φόρο, θα προχωρούν, υποχρεωτικά, σε αύξηση κεφαλαίου, η οποία θα καλύπτεται από το Δημόσιο.
Το ύψος της αύξησης δεν θα είναι αντίστοιχο της συνολικής λειτουργικής ζημίας, αλλά θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημίας που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.
Δηλαδή, αν μια τράπεζα έχει ίδια κεφάλαια 10 δισ. ευρώ εκ των οποίων φορολογική απαίτηση είναι τα 3 δισ. και κλείσει τη χρήση του 2014 με ζημία 1 δισ. ευρώ, θα προχωρά υποχρεωτικά σε ΑΜΚ 300 εκατ. ευρώ που θα καλύπτεται από το Δημόσιο.
Το Δημόσιο από την πλευρά του θα χρεώνει τα κεφάλαια που εισφέρει με απόδοση 10%. Δηλαδή στο παραπάνω παράδειγμα, βάζει κεφάλαια 300 εκατ. ευρώ, αλλά παίρνει μετοχές αξίας 330 εκατ. ευρώ. Τις μετοχές θα τις διαθέτει στο ευρύ επενδυτικό κοινό σε εύθετο χρόνο. Αν η διάθεση είναι επιτυχής, το χρέος, που εν τω μεταξύ θα έχει αυξηθεί μέσω της χορήγησης εγγύησης, θα μειώνεται και πάλι ισόποσα.
Η πρόταση για conversion rights
Πρoκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση του χρέους, έστω βραχυπρόθεσμα, έχει προταθεί η ιδέα της έκδοσης conversion rights. Δικαιωμάτων, δηλαδή, που θα εκδίδουν οι τράπεζες και θα αγοράζουν οι επενδυτές, τα οποία θα μετατρέπονται υποχρεωτικά σε μετοχές όταν η τράπεζα θα εμφανίζει ζημίες.
Το ύψος της μετατροπής θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημίας που θα αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.
Το ισπανικό μοντέλο...
Αντίστοιχης χρηματοοικονομικής μηχανικής ρύθμιση με την Πορτογαλία ψήφισε και η Ισπανία, όταν ανέλαβε υπουργός Οικονομικών πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της τοπικής θυγατρικής της PriceWaterhouseCoopers.
Το ισπανικό μοντέλο, όμως, προβλέπει τη χορήγηση στις τράπεζες κρατικών ομολόγων για τον αναβαλλόμενο φόρο που δεν συμψηφίζεται με κέρδη, λόγω λειτουργικών ζημιών. Πρόκειται για ρύθμιση που δύσκολα θα υιοθετηθεί από την ελληνική κυβέρνηση γιατί αυξάνει, έστω βραχυπρόθεσμα, το χρέος.
...και η ιταλική συνταγή
Τέλος, η Ιταλία θεσμοθέτησε τη φορολογική απαίτηση (tax credit) για τις ζημίες που εγγράφουν οι τράπεζες, όταν προχωρούν σε ενεργητική αναδιάρθρωση επιχειρηματικών και μόνο δανείων. Το ύψος της ζημίας που εκπίπτει αντιστοιχεί στον φορολογικό συντελεστή.
Την ιταλική συνταγή την πρότεινε σε ανύποπτο χρόνο η PriceWaterhouseCoopers και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται από το οικονομικό επιτελείο.
http://www.euro2day.gr/news/economy/art ... redit.html