«Mποναμάς» από το …πουθενά για την Ελλάδα!
O ίδιος παράγοντας που συνέβαλε στην αποφυγή μιας μεγάλης βουτιάς της οικονομικής δραστηριότητας το 2015 και στο οριακό αποτέλεσμα του 2016 δείχνει έτοιμος να ξανακάνει την διαφορά φέτος.
Υποτίθεται ότι το 2017 θα ήταν η χρονιά που οι τιμές του πετρελαίου θα ανέβαιναν με τους περισσότερους αναλυτές να προβλέπουν διακύμανση εντός του ορίου των 50 με 60 δολαρίων το βαρέλι.
Η συμφωνία των χωρών του ΟΠΕΚ τον περασμένο Νοέμβριο να μειώσουν την ημερήσια παραγωγή τους και υ σύμπραξη με την Ρωσία για να αντιμετωπισθεί η υπερπροσφορά πετρελαίου έδωσε ώθηση στις τιμές.
Όμως, οι ανησυχίες για εκ νέου αύξηση της παγκόσμιας υπερπροσφοράς πετρελαίου λόγω αυξημένης παραγωγής στις ΗΠΑ, την Λιβύη και την Νιγηρία πίεσαν αρκετά την τιμή του αργού.
Η τιμή του αμερικανικού αργού βρέθηκε κάτω από τα 43 δολάρια που σηματοδοτεί το χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2016.
Ομοίως, η τιμή του μπρέντ βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον περασμένο Νοέμβριο, δηλαδή κάτω από τα 46 δολάρια.
Θυμίζουμε ότι η τιμή του αμερικανικού αργού βρέθηκε στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, δηλαδή τα 145,31 δολάρια, τον Ιούλιο του 2008 και στο ναδίρ των 1,17 δολαρίων τον Φεβρουάριο του 1946.
Το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερα πετρελαιοπηγάδια ενεργοποιούνται στις ΗΠΑ μεταφράζεται σε μεγαλύτερη παραγωγή. Αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί αν η τεχνολογία δεν είχε μειώσει το κόστος με αιχμή ασβεστολιθικά πετρώματα.
Αυτό σε συνδυασμό με την πώληση των μισών περίπου στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου που προβλέπει ο προϋπολογισμός του προέδρου Τράμπ για ενίσχυση των κρατικών εσόδων προϊδεάζουν για μεγαλύτερη πίεση στις τιμές του μαύρου χρυσού ή τουλάχιστον σταθεροποίηση μεταξύ 40 και 50 ευρώ.
Αυτές οι εξελίξεις είναι θετικές για μια χώρα που εισάγει πετρέλαιο όπως η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι εισαγωγές καυσίμων υπερέβησαν τις εξαγωγές κατά 1,32 δισ. ευρώ το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2017.
Η χώρα είχε δαπανήσει πολύ λιγότερα, κάπου 727 εκ. ευρώ, για καύσιμα το ίδιο διάστημα το 2016 και πολύ περισσότερα, κάπου 4,2 δισ. το 2015.
Για να υπάρχει μια καλύτερη εικόνα σε ετήσια βάση, η Ελλάδα δαπάνησε 2,83 δισ. ευρώ πέρυσι για καύσιμα (εισαγωγές μείον εξαγωγές) έναντι 4,2 δισ. το 2015 και 6,275 δισ. το 2014.
Από την σύγκριση των αριθμών μπορεί ο καθένας να καταλάβει την θετική συνεισφορά του ισοζυγίου καυσίμων στο εμπορικό ισοζύγιο και την εθνική οικονομία το 2015 σε σύγκριση με το 2014.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη εξηγεί μερικώς μαζί με την δυναμική που υπήρχε από την προηγούμενη χρονιά γιατί το πραγματικό ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) δεν συρρικνώθηκε το 2015 όσο περίμεναν οι πιστωτές, παρά τα όσα έγιναν με το δημοψήφισμα, τις τράπεζες και τα capital controls κ.τ.λ.
Δείχνει επίσης την θετική συμβολή του ισοζυγίου καυσίμων στο περσινό ΑΕΠ που το αποτέλεσμα ήταν οριακό.
Αν λοιπόν υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών μεταξύ 40 και 50 δολαρίων το δεύτερο εξάμηνο του 2017, το ισοζύγιο καυσίμων θα μπορούσε να είναι σχεδόν ίσα βάρκα, ίσα νερά φέτος ή τουλάχιστον όχι πολύ αρνητικό.
Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε θετικό αντίκτυπο στο φετινό ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας μέσω του εξωτερικού ισοζυγίου.
Όμως, οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου θα ενισχύσουν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και θα δημιουργήσουν μεγαλύτερα περιθώρια για αγορές άλλων προϊόντων από τα νοικοκυριά.
Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει επιπλέον θετικό αντίκτυπο, κυρίως λόγω της κατανάλωσης.
Ως εκ τούτου, η μείωση της τιμής του αργού θα τονώσει τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2017.
- See more at:
http://www.euro2day.gr/specials/dr_mone ... XTt4x.dpuf