Κάποιοι θέλουν να παραμείνει κλειστή και ελεγχόμενη η αγορά φυσικού αερίου14:02 - 03 Δεκέμβριος 2009
Πόλεμος έχει ξεσπάσει μεταξύ ΔΕΠΑ και ιδιωτών επενδυτών με αφορμή την απόφαση της κοινοπραξίας των ομίλων Μυτιληναίου και Motor Oil να σπάσουν το μονοπώλιο της κρατικής εταιρείας, φέρνοντας στην Ελλάδα φυσικό αέριο από άλλες πηγές. Πρόκειται συγκεκριμένα για τη συμφωνία που έχουν υπογράψει οι δύο ελληνικοί όμιλοι με την ιταλική εταιρεία EΝΙ, για την αγορά 65.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), το οποίο βρίσκεται φορτωμένο σε πλοίο που περιμένει ανοιχτά του λιμανιού της Ρεβυθούσας προκειμένου να ξεφορτώσει το φορτίο του στις αποθήκες της κρατικής εταιρείας. Να σημειωθεί ότι εδώ και μέρες έχει προηγηθεί συμφωνία ενοικίασης μέρους των αποθηκών από τους δύο ιδιωτικούς ομίλους.
Παρότι ωστόσο η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), έδωσε τελικώς αργά χθες το βράδυ εντολή στον ΔΕΣΦΑ (θυγατρική της ΔΕΠΑ) να αποδεσμεύσει χωρητικότητα στους αγωγούς του προκειμένου να αποθηκευτεί το φορτίο φυσικού αερίου των δύο ιδιωτικών ομίλων, στελέχη του κρατικού μονοπωλίου αρνούνται στην ουσία να εκτελέσουν την απόφαση.
Διότι ενώ αυτό που απομένει για να ξεφορτώσει το καράβι, είναι να υπογραφεί μία τυπική σύμβαση ενοικίασης μεταξύ των ομίλων Μυτιληναίου-Μotor Οil και του ΔΕΣΦΑ, τα στελέχη του τελευταίου που έχουν δικαίωμα υπογραφής για τη συγκεκριμένη σύμβαση (η νομική σύμβουλος και ο διευθυντής δραστηριότητας μεταφοράς) έχουν... εξαφανιστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μεν νομική σύμβουλος δήλωσε αιφνιδίως ασθένεια, ενώ ο διευθυντής δραστηριότητας μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ λείπει, καθιστώντας αδύνατη την υπογραφή της σύμβασης.Οσο η ΔΕΣΦΑ αρνείται να υπογράψει τη σύμβαση, το φορτίο με το φυσικό αέριο θα παραμείνει πάνω στο πλοίο, παρότι υπάρχει σχετική απόφαση της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής (ΡΑΕ) που δίνει εντολή για να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες.
Σχετική ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις και την άρνηση εκ μέρους του κρατικού μονοπωλίου της ΔΕΠΑ να συμμορφωθεί με το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, έχει γίνει σήμερα τόσο προς την αρμόδια υπουργό, κ.Μπιρμπίλη, όσο και προς τον υφυπουργό κ.Μανιάτη, χωρίς ωστόσο μέχρι τώρα να έχουν πάρει θέση.
Τυχόν συνέχεια εκ μέρους της ΔΕΠΑ να αρνείται να ανοίξει την αγορά φυσικού αερίου στον ανταγωνισμό, εκτός του ότι θίγει τα συμφέροντα των δύο ομίλων καθώς το πλοίο παραμένει εγκλωβισμένο στο λιμάνι και οι μονάδες τους συνεχίζουν να προμηθεύονται με ακριβότερο φυσικό αέριο, μπορεί να επιφέρει και πρόστιμα τόσο από τη ΡΑΕ όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παράβαση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού.
Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως το κλίμα των τελευταίων ημερών αλλά και η στάση που έχουν επιδείξει τα υπηρεσιακά στελέχη της ΔΕΠΑ, αποτελούν μία βραδυφλεγή βόμβα, την οποία καλείται να διαχειριστεί ο νέος επικεφαλής της εταιρείας.
Ο Ενεργειακός
Μετα καποιοι απορουν που η ιδιωτικη πρωτοβουλια και επιχειρηματικοτητα πασχουν στην Ελλαδα!
